zondag 22 november 2020

Mentoraat fotografie #1

 Vóór de zomer heb ik me opgegeven om deel te nemen aan een mentoraat onder leiding van Pieter van Leeuwen.

Ik had eigenlijk één doel, binnen twee onderwerpen. Het doel is meer rust in de foto’s brengen. Minder “ruis” en minder (felle) kleuren. De onderwerpen die ik had gekozen waren stilleven/interieur of straatfotografie.

Ik koos voor de straatfotografie. Eigenlijk was stilleven/interieur een makkelijker onderwerp geweest, gezien de Covid-19 maatregelen. Maar ik koos voor straatfotografie omdat daar meer uitdaging in zit. Dan zijn de dingen niet naar je hand te zetten zoals bij stillevens.

Naar aanleiding van mijn eerdere werk van straatfotografie, kreeg ik dingen mee om rekening mee te houden en om aan te werken:

  • zoeken naar een rustige achtergrond (dat geeft veel beperkingen, want die zijn moeilijk te vinden op plekken waar dan nog wel iets gebeurt)
  • proberen vanuit één locatie het te laten gebeuren, maar zien wat er zich voor de lens gaat afspelen (dat werkt voor mij niet, te weinig geduld voor)
  • werken in zwart-wit en in het vierkant (dat is goed te doen, een uitdaging in het leren weglaten van o.a. kleur)
  • meer frontaal fotograferen (wat niet meevalt met straatfotografie)

Dit zijn de eerste resultaten:











Je ziet het, ik ben er nog lang niet...

6 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je al heel "ver" bent. Er zitten prachtige foto's tussen. En hier ook nog nooit van "mentoraat" gehoord? Toch niet in de fotografiewereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke foto's! Ik geloof dat ik die met het paar in de verte turende mensen het tofst vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik kende het ook niet tot ik me bij de fotoclub aansloot ;) De kijk van een professional helpt je wel verder te kijken dan dat je zelf in eerste instantie doet.

    BeantwoordenVerwijderen

Je maakt me blij met een reactie, dank je wel!