dinsdag 5 januari 2016

Workshop Nachtfotografie... 2013 :-)

Long, long time ago... november 2013... Zo aan het einde van het jaar krijg ik vaak opruimwoede, dus werd in december (2015!) het opruimen van digitale fotobestanden weer in gang gezet.


Hier heb ik al eens bovenstaande foto laten zien van de workshop nachtfotografie, met de bedoeling onderstaande daarop te laten volgen in december 2013(!)... nooit van gekomen... op deze na, die ik gebruikte bij de Winterfotojacht 2013-2014. Nu dan eindelijk de rest...

 

Dinsdagavond 19 november 2013 volgde ik via de Barnevue het praktijkgedeelte van de workshop Nachtfotografie. Hier en hier hebben jullie al twee van mijn foto’s kunnen zien. Van onze docent Aryan kregen we tips, o.a. over de instelling van de camera, ik was trouwens de enige met een compact camera, maar op stand M (handmatig) ging dat prima. Maar ook tips hoe anders naar de dingen te kijken dan je gewend bent bij daglicht te doen. Ik had nogal de neiging lichtbronnen te fotograferen.



Veel interessanter is het schijnsel van de lichtbronnen of juist de schaduwen. Hij adviseerde om de witbalans van de camera op dag stand (zonnetje) te zetten, ISO 400 en het lichtmeetpunt op multi. Verder was het spelen met het diafragma en de sluitertijd. Uiteraard heb je met een spiegelreflexcamera hierin veel meer mogelijkheden, maar ik was best tevreden over de resultaten.



Dinsdag 3 december 2013 was de evaluatie avond van het praktijkgedeelte. Minstens zo zinvol als het oefenen in de praktijk zelf. Je krijgt te horen wat er verbeterd kan worden, hoe je nog meer anders kunt kijken naar dingen, de regel van derden (compositie), enzovoort.


En je doet veel ideeën op door het zien van elkaars foto’s. Zo zag ik bijvoorbeeld een foto genomen met ISO 100, waardoor heel mooie sterretjes ontstonden van het licht van lantaarnpalen. Dat is iets wat ik nog wil uitproberen. Eigenlijk wel voor herhaling vatbaar dus...
Wat er overigens nooit van is gekomen...
(maar de foto's zijn nu wel opgeruimd ;)

5 opmerkingen:

  1. Interessant en handige tips. Ik wil altijd nog een keer wat meer uit de fotocamera halen, maar het is er nog niet van gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. merci voor de tips enne .... gelukkig nieuwjaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Manman ik ben echt een leek wat fotografie betreft... ik hoor het hier in Keulen donderen. Mooie foto's... tip om geen lichtbronnen te fotograferen ga ik proberen te onthouden! :-)
    Nog mijn allerbeste wensen voor 2016! Ben even weggeweest hier vandaar dat ik er nog zo laat mee kom! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie! Nachtfotografie is iets wat ik ook nog eens moet gaan exploreren.
    Hee, ik zou het ontzettend leuk vinden als je mee doet met het 365 project! Kunnen we elkaar aanmoedigen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt zeker tevreden zijn!!!!!wat een fantastische foto, s!! Als ik het allemaal zo lees
    lijkt het me niet zo eenvoudig. Ik speel maar op safe .. dus automatisch, ha ,ha.

    BeantwoordenVerwijderen

Je maakt me blij met een reactie, dank je wel!