zaterdag 17 maart 2018

Fotografie #4



In les 4 bespraken we eerst de portretfoto opdracht. Erg leerzaam, want alle tot dan toe geleerde technieken met cijfertjes en al, kwamen weer voorbij, waardoor alles nog duidelijker wordt en beter blijft hangen. Mijn leraar was erg tevreden over mijn ingeleverde portretfoto’s. Er kon zelf een “wauw” vanaf, wat ik toch even met gepaste trots wil vertellen :-)

Klein scherptediepteveld
Rietput Landgoed Klein Bylaer
Klein scherptediepteveld


Daarna kregen we uitleg over het begrip scherptediepte. Met name een klein scherptediepteveld is iets wat je met een spiegelreflexcamera veel beter kunt verwezenlijken dan met een compact camera. Hoewel het me toch regelmatige lukte door het scherpstelpunt op het midden te zetten, waardoor alles eromheen toch vager werd. Bij scherptediepte draait het onder andere om het diafragma, ofwel de lensopening. Dit wordt aangegeven met een letter F dat voor een getal staat. Hoe hoger het getal, hoe kleiner de lensopening en hoe lager het getal hoe groter de lensopening. Lekker logisch, je moet het gewoon onthouden totdat je het vanzelf, zonder erbij na te denken, gaat toepassen. Laura Vink heeft daar nog een mooi ezelsbruggetje voor: hoe lager (diafragmagetal), hoe vager (de voor- en/of achtergrond)!Een scherptediepteveld is het gedeelte waarin de dingen scherp zijn.


Klein scherptediepteveld
Drents Museum Assen
Klein scherptediepteveld


Bij een kleiner lensopening, hoog getal, wordt er een veel groter veld scherp dan bij een grote lensopening. Dit werd heel mooi gedemonstreerd met Playmobil poppetjes die op verschillende afstanden van elkaar geplaatst waren. Bij een kleine lensopening waren ze bijna allemaal even scherp. Bij een grote lensopening, was alleen het scherp gestelde poppetje scherp en werd alles ervoor en erachter onscherp. Prachtig effect!


Klein scherptediepteveld
Groter scherptediepteveld

Dan moet je bij het instellen ook nog in acht nemen dat je met een hoog diafragma, kleine lensopening, minder lichtinval hebt, dus moet je, om voldoende licht te hebben om een gelukte foto te krijgen, de sluitertijd aanpassen en eventueel de iso waarden. En vice versa. En je moet nog rekening houden met je afstand tot het onderwerp of hoe ver je hebt ingezoomd. Hoe dichterbij het onderwerp, hoe kleiner je scherptediepteveld, hoe verder weg van je onderwerp, hoe groter je scherptediepteveld.

Groot scherptediepteveld
Landgoed Klein Bylaer
Groot scherptediepteveld

Je snapt het al, de volgende opdracht is: maak een interessante foto met een klein scherptediepteveld en maak een interessante foto met een groot scherptediepteveld. Superleuk om te doen. Het bleef alleen niet bij twee foto’s ;)

11 opmerkingen:

  1. Die van het Drents museum is wauw. Kwam me al bekend voor. De eerste foto is ook wauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Hans! Wij waren voor het eerst in het Drents Museum en waren aangenaam verrast, de tentoonstelling The American Dream was prachtig, maar ook het gebouw en hoe nieuw en oud in elkaar overgaan vond ik prachtig!

      Verwijderen
    2. We zijn geweest tijdens de Vikingen tentoonstelling een aantal jaren geleden.

      Verwijderen
    3. :-) Ik had het kunnen weten ;-)

      Verwijderen
  2. Heel mooi! Doet me heimwee krijgen naar de lessen maar ik zal nog een jaartje moeten wachten. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kris! Zo lang!!?? Komt dat doordat je moet wachten op een nieuwe cursus vanwege je arm? Hoop tenminste niet dat je een jaar met je arm in het gips moet, toch?

      Verwijderen
    2. Ik moet op een nieuwe cursus wachten vandaar dat jaar. En omdat het mijn bovenarm aan het schoudergewricht is, lig ik niet in het gips.Eerst een draagband en nu al zonder. Maar nu leren om mijn arm weer terug te bewegen. Lange revalidatie voor de boeg. 😕

      Verwijderen
    3. En dat terwijl het in een seconde gebeurt is. Een alles veranderende seconde. Sterkte!!!

      Verwijderen
  3. Aan de foto's kun je goed zien wat je bedoeld met je uitleg.
    leuke foto's ook

    BeantwoordenVerwijderen

Je maakt me blij met een reactie, dank je wel!