vrijdag 28 oktober 2011

Leuke post, Kreadoe en citroentaart

Een blogje over verschillende dingen.
Afgelopen woensdag ontving ik de Give Away van Hallo Peetje. Tjonge, wat is dat leuk om zomaar een doosje met de post te krijgen, gevuld met allemaal leuke dingen. Een erg leuk boekje met amigurumi knuffels, drie prachtige bolletjes garen, vergeet-me-niet zaadjes om zelf te poten, een houten hartje en een leuk handgeschreven kaartje. Als je daar niet blij van wordt! Petra, heel erg bedankt!



Volgende week is er weer de KreaDoe beurs, van 2 tot en met 6 november in de Jaarbeurs in Utrecht. De grootste hobbybeurs van Nederland.


Het is alweer een paar jaar geleden dat ik geweest ben, maar nu is het weer zover. Vrijdag 4 november ga ik met mijn zus de beurs afstruinen. Eigenlijk hebben we aan één dag niet genoeg, zoveel is er te zien en te doen. Ik wil in ieder geval bij Hoooked eens kijken naar Ribbon XL. Ik heb er al het e.e.a. over gelezen en volgens zeggen is het fijner materiaal om mee te werken dan Zpaghetti. Ik ben heel benieuwd. Voor degenen die zaterdag 5 november gaan (helaas kan ik dan niet): Arne en Carlos zijn dan te vinden op de beurs! Als je er dan toch bent, is dat wel erg leuk natuurlijk!



En dan de citroentaart van mijn blogje Kiek op ’t Wiekend 2. Hij is lekker, hoewel bij een volgende keer er wat aan het recept aangepast zal worden. Het recept komt uit de Allerhande nr. 09 van 2011. Voor degenen die geen Allerhande hebben, bij deze:



Citroentaart

Ingrediënten:
6 plakjes roomboterbladerdeeg (pak 450 g, Koopmans diepvries), ontdooid
1 ei, losgeklopt
125 g suiker + 1 el voor de bodem
4 blaadjes gelatine of voor de vegetariër agar agar
4 citroenen, schoongeboend
1 beker slagroom (250 ml)
1 bakje mascarpone (zachte roomkaas, 250 g. Galbani)
½ bakje pijnboompitten (à 80 g)
springvorm (ø 28 cm), ingevet

1. Verwarm de oven voor op 180ºC. Bekleed de vorm met het deeg, prik er gaatjes in en bak 35 min. In de oven. Neem uit de oven, bestrijk met het ei, bestrooi met 1 el suiker en bak nog 2 min.

2. Week de gelatine 5 min. In koud water (bij agar agar volg de aanwijzingen op de verpakking). Rasp de gele schil van 1 citroen. Pers deze en nog 2 citroenen uit. Verhit het sap in een steelpan en los de rest van de suiker erin op. Neem van het vuur. Knijp de gelatine uit en voeg toe. Laat afkoelen.

3. Klop de slagroom tot iets dikker dan yoghurt. Roer de mascarpone los. Voeg het citroenrasp, de citroensiroop en de slagroom toe. Verdeel over de bodem. Laat 2 uur opstijven in de koelkast.

4. Rooster de pijnboompitten 2 min. in een koekenpan. Laat afkoelen. Snij de laatste citroen in plakjes en verdeel met de pijnboompitten over de taart.

De volgende keer wordt het bladerdeeg vervangen door gewoon appeltaartdeeg. En de pijnboompitten werden niet door iedereen gewaardeerd, misschien dat amandelschaafsel een goede vervanging zou kunnen zijn. Het antwoord op de vraag of ik hem zelf gemaakt heb: nee, ik heb een fantastische Keukenprins in huis! Bof ik even! Succes met de taart en eet smakelijk!


Tot slot, het is toch weer rood en oranje geworden deze week bij de bloemist, ik kon het niet weerstaan. Fijn weekend!

4 opmerkingen:

  1. Die Arne en Carlos die breien maar door. Ze hebben ook wel wat teweeg gebracht met hun gebreide kerstballen.
    Je hebt een mooi pakketje gewonnen bij Hallo Peetje.
    Hier helaas geen taart, we zijn in het weekend maar met z'n tweetjes, dus het recept bewaar ik. Ik ben ook in het gelukkige bezit van een keukenprins ;)
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat fijn, het recept! Ik sla het meteen op voor komend weekend, dan heb ik lekker tijd om te bakken. Helaas waren Arne en Carlos niet op de Handwerkbeurs in Rotterdam vandaag, breng je verslag aan ons uit als je ze op de Creadoe ziet? Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je lieve woorden. Heel veel plezier met je zus op de KreaDoe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Simone, hier wel een kookprins, maar geen bakprins. Wel een oudstedochter-bakprinses dus de taart gaat er komen. Bedankt voor het recept. Ik stuur je een email over het omhaken van het flesje. Groetjes en fijn weekend. Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Je maakt me blij met een reactie, dank je wel!