zondag 8 maart 2015

Utladalen, Noorwegen 2013

Utladalen, in 2011 waren wij hier ook, met als hoofddoel de Vettisfossen (= waterval) zien. Dat betekent een fikse wandeling met een behoorlijk stijgingspercentage, verklaar ons voor gek, om daarvoor zo’n eind te reizen, maar we hadden het ervoor over. Toen wij aankwamen regende het en het bleef regenen, niet te zuinig. Geen weer om te wandelen, laat staan om te klimmen. In Noorwegen weet je maar nooit wat je onderweg tegenkomt aan stenige passages, dus dan is het wijzer geen risico’s te nemen. Na een hele dag in ons miniverblijf te hebben doorgebracht was ons geduld op en zijn we terug gegaan richting het zuiden, helaas, dit jaar geen Vettisfossen.
In 2013 deden wij dus een nieuwe poging. Het beloofde goed te gaan komen, we kwamen aan met prachtig weer...
En de volgende dag regende het... Het viel wel mee, wat motregen, dus we waagden het erop. Met een goede uitrusting gingen wij op pad, het klaarde op, alles leek goed te komen.

In Seter Vetti konden wij wat nuttigen en een beetje opwarmen (ja, ook in de zomer, daar wen je ook wel aan). Warme thee met wat lekkers erbij in een kneuterige berghut... helemaal blij...

Totdat we weer een eindje op pad waren... het kwam ineens met bakken uit de hemel, helemaal tot aan de Vettisfossen bleef het regenen. Inmiddels waren we daar ook aan gewend, zullen we maar zeggen, maar leuk is anders. En wat dacht je van de foto’s! Het zal me toch niet gebeuren dat we twee keer zo’n pokke-eind rijden om dan uiteindelijk een foto van de Vettisfossen te hebben met waterdruppels op de lens...
Maar goed, de weg ernaar toe is belangrijker dan het doel hè. Gelukkig klaarde het later weer op en kon ik nog een paar mooie plaatjes schieten. Missie volbracht, hup naar beneden.

Eind van de middag regende het alweer, en hadden we het wel helemaal gehad met Utladalen en zijn Vettisvossen. De volgende ochtend hebben we de Puck weer achter de auto geknupt (oké, is fout Nederlands, maar zo zeggen wij dat altijd ;) en trokken we opnieuw naar het zuiden, hopelijk naar zonniger weer.
P.S. Het regent niet altijd in Noorwegen, hoor, we hebben ook al twee keer een hittegolf gehad... echt waar!
Voor de Wolkenclub

1. :-) Goed dat je dat zegt dat het niet altijd regent.... met 2 honden mee in de Feeling en altijd regen... dat lijkt me minder... maar regen of niet je laat weer een prachtig stukje Noorwegen zien! Moest je nog tips hebben van leuke kleine campings...die mag je ook altijd vermelden hoor!
    Fijne lentezondag!

2. Hoi Simone!
    Ah! Gelukkig is het jullie de tweede keer gelukt, wat goed! Maar ik kan me voorstellen dat je er dan helemaal klaar mee bent ;), met al die regen. Je foto's zijn wel echt weer heel erg mooi! Ik vind het leuk om te lezen en te zien, jullie avonturen in het noorden. Ik ben er zelf nog nooit geweest en het moet geweldig zijn om daar eens naar toe te gaan.
    Ik vind het zo lief dat je m'n 365 dagen project volgt! Dankjewel :). Ik heb ook een foto gemaakt van mezelf met het jasje aan in de winkel. Ik maak nooit foto's van mezelf en al helemaal niet om te delen, dus ik kijk wel een beetje slomig haha. Dit is de foto: http://oi58.tinypic.com/357f6gg.jpg