woensdag 27 januari 2021

Augustus 2017 in beeld #11

 

Heddal Stavkirke

Vuurtoren Sprogø

Storebaelt brug

Regenboogwolken boven Storebaelt

Vaste bewoners van Tårup Strand Camping



Ik neem je weer even mee terug naar de zomer van 2017.

Nadat we de gletsjer Bondhusbreen hadden gezien, pakte we onze Puck in en vertrokken richting het zuiden in de hoop daar beter weer te treffen dan in Noorwegen.

Onderweg bezochten we HeddalStavkirke. Werkelijk een prachtige indrukwekkende staafkerk, met zijn typisch Noorse bouw. Zeker een bezoek waard.

Op dit moment lees ik het boek De Zusterklokken van Lars Mytting. Het gaat over een staafkerk in het fictieve dorp Butangen in 1880. Ongetwijfeld heeft de staafkerk van Borgund hiervoor model gestaan. Mytting beschrijft het leven in die tijd en dat doet je beseffen in wat voor sneltreinvaart Noorwegen van een arm land, een heel rijk land is geworden. Ik vraag me dan ook af hoe Noorwegen nu zou zijn als er nooit olie gevonden was. Misschien was het dan nog steeds arm en voor toeristen niet zo toegankelijk als dat het nu is. Maar misschien wel betaalbaarder ;-)

We reden door naar Tårup Strand Camping bij Nyborg in Denenmarken, voor ons inmiddels één van de ‘tussenstop’ campings, waar we al vaker langere tijd verbleven dan alleen één nacht voor de doorreis. Een staplek met subliem uitzicht over de Storebælt met zijn brug. Hier hadden we nog een heerlijke zonovergoten vakantieweek. Maar daarover later meer.


11 opmerkingen:

  1. Prachtig zo'n kerk. In Noorwegen ben ik nog nooit geweest, maar een staafkerk heb ik in de Harz wel gezien en bezocht. Hopelijk rijden we dit jaar ook weer over deze brug. Leuk die nieuwsgierige geiten in beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Noorwegen is echt een aanrader, de natuur is zo overweldigend mooi. En de paar staafkerken die er nog over zijn dus ook ;-) Zou fijn zijn, dit jaar weer op vakantie naar het Noorden, maar ik hou er rekening mee dat het Groningen gaat worden...

      Verwijderen
  2. Fijne tip dat boek. Komt sowieso op mijn leeslijst en alweer geweldig mooie foto's. Hopelijk kunnen we deze zomer weer weg. Alhoewel het in ons geval alweer niet naar het Noorden zal zijn. De "rondtrekdochter" heeft intussen een zoontje en zij huurden voor de hele zomer een berghut in de Alpen. Twee maanden de babyboy niet zien is te lang dus moeten we daar zeker eens passeren maar ergens in 22 zijn de echtgenoot en ik samen met pensioen en dan hebben we heel veel tijd. En hopelijk weer de vrijheid om naar ginder te trekken. Hier loopt intussen een programma "het hoge noorden" over Belgen die uitgeweken zijn naar Noorwegen en bij het zien van de prachtige natuur begint het hier wel te kriebelen. Ik kijk uit naar je volgende posts. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon! Wat in het vat zit verzuurt niet en inderdaad hopelijk kunnen we ons heel snel weer vrij bewegen. Want dat mis ik echt, reizen. Het is een luxe probleem, dat besef ik, maar het zit in mijn bloed en dat gaat toch kriebelen ;-) Of jeuken kan ik beter zeggen, daar word je ook onrustig van, haha!

      Verwijderen
  3. Heerlijke foto's. Het boek van Lars Mytting helaas nog niet gelezen. Lijkt mij erg leuk en hopen dathet hoge noorden enigszins weer gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Hans! Dat boek is wel iets voor jou, denk ik. Vond het zelf een mooi verhaal, en het wordt heel duidelijk hoe men toen in Noorwegen leefde en alles over staafkerken.

      Verwijderen
    2. Ik heb er goede recensies over gelezen. Helaas gaat het lezen niet meer zo snel sinds de corona.

      Verwijderen
    3. Omdat de bieb gesloten is of omdat je zelf Corona hebt gehad?

      Verwijderen
  4. Wer al elf maanden thuis en al die tijd niet meer met de trein naar het werk geweest en laat ik nu veel in de trein lezen. Vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap het. Luisterboeken vind ik ideaal, tijdens de meest vervelende (huishoudelijke) klussen, zonder lawaai. Maar tijdens het werk (voor de werkgever) is natuurlijk niet handig ;-)

      Verwijderen
    2. Een keer een luisterboek geprobeerd. Beviel helaas niet goed. Te snel afgeleid.

      Verwijderen

Je maakt me blij met een reactie, dank je wel!