Op
2 augustus 2017 beklommen wij de Gaustatoppen... en hoe!
Typisch Noorse hytter op de camping |
De dag begon heerlijk
zonnig met wat wolken, het zag er goed uit, goed bergklimweer. Nu hebben we wel
enige ervaring met bergen beklimmen in Noorwegen, dus we waren op alles
voorbereid. En maar goed ook.
Ons doel, de top! |
Onderaan de berg zweet je je ongans en heb je het
liefst niet teveel kleren aan. Een stuk hoger trek je al gauw een fleecevest
aan, en nog wat hoger, als de wind ijziger wordt, gaat de Goretex jas daaroverheen.
Uitzicht onderweg met het dal waarin Rjukan ligt. |
Maar net voordat we de top bereikten, echt net voordat we er waren... moesten we in
allerijl ook de regenbroek aantrekken, want we, en velen met ons, werden
overvallen door een heuse sneeuwbui... Niks genieten van het uitzicht, je zag
geen hand voor ogen, dus hup maar gelijk de Gaustabanen opzoeken om te schuilen
en af te dalen. En weer velen met ons.
Bijna bij de top en de sneeuwbui ook... |
We hebben ruim anderhalf uur
gewacht voordat we aan de beurt waren om in dit toch wel unieke vervoermiddel weer
af te dalen naar de voet van de berg. Het was op zich geen straf, dat wachten,
het is al gauw gezellig als er nog wat Nederlanders staan om een kletspraatje
mee te maken en wat mee te dollen.
Maar toch, wel heel jammer dat we niets van
het uitzicht vanaf de top hebben gezien. We moesten het doen met de uitzichten
onderweg naar boven. Eenmaal beneden was de top weer uit de sneeuwbuiwolken... Je
zou zo nog een keer gaan.
Maar dat deden we niet. We reden terug naar de
camping en genoten van de bijna wolkeloze top en zonsondergang. Toch ook een
fantastisch uitzicht!
Even een stukje Wikipedia over de Gaustabanen:
Gaustabanen is een tandradbaan
die in een tunnel is gebouwd in de berg Gaustatoppen. De baan bestaat uit twee
gedeeltes en vervoert mensen vanaf een ingang op ongeveer 1000 meter hoogte
naar de Tuddalstippen die op 1800 meter hoogte ligt. Het eerste deel gaat
vrijwel horizontaal de berg in, waarna men overstapt in een karretje dat 860
meter vrijwel verticaal omhoog gaat. Gaustabanen werd gebouwd om
personeel te vervoeren naar de zendmast die boven op Gaustatoppen werd gebouwd.
Deze mast speelde een belangrijke rol in het communicatienetwerk in Noorwegen en
had daarmee een militaire functie. De baan werd aangelegd in 1958 en kostte
toen een miljoen dollar. Bij de bouw werd rekening gehouden met de mogelijkheid
voor toeristisch gebruik, maar in de periode van de koude oorlog bleef
de baan gesloten voor publiek gebruik. Gaustabanen zorgde ervoor dat onderhoud
aan de mast onder alle weersomstandigheden mogelijk was. Pas in 2006 werd
Gaustabanen opengesteld voor toeristen. In 2010 werd de baan geheel ingericht
voor toeristisch gebruik.
Zo weer iets geleerd over een stukje Noorwegen. Die tocht lijkt me wel heel erg geliefd bij de toeristen. Wat een drukte! En ja Nederlanders! Je komt ze overal tegen! (;-) Grapje hé)
BeantwoordenVerwijderenMooie foto's en wel jammer van de inspanning dat die niet echt beloond werd. Dat je die tandradbaan nog betrouwt? Stokoud is die (van mijn geboortejaar! haha)
Mooie foto's Moontje! En die zijn volgens mij nog van voor je cursus? Goed gedaan!
Ja, het was bijna file lopen ;-) Goed bouwjaar toch! Weet je dat ik daar niet eens over nadenk als ik erin stap, maar beter ook. Dank voor je compliment, ze zijn zelfs nog met mijn compact cameraatje genomen.
VerwijderenHeerlijk genoten van de foto's.
BeantwoordenVerwijderenFijn te horen, Hans!
BeantwoordenVerwijderen